Spis treści

Organizatorzy tegorocznej edycji Podkarpackich Spotkań Lirników

EKIPA

 MACIEJ BATOR

LUCJAN KOŚCIÓŁEK

BARBARA BATOR


  Maciej Bator1

Muzyk, multiinstrumentalista, lirnik, kantor, wędrowny śpiewak, współzałożyciel Zespołu Muzyki Dawnej i Tradycyjnej Vox Angeli, organizator Podkarpackich Spotkań Lirników. Specjalizuje się w grze na średniowiecznych instrumentach, m.in.: lirze korbowej (symphonia) oraz citola. Umiejętności doskonalił podczas licznych kursów i warsztatów, m.in. u znawcy kurpiowskiego śpiewu tradycyjnego Adama Struga, wirtuozów liry korbowej Matthiasa Loibnera (Austria) i Macieja Cierlińskiego, mistrza śpiewu średniowiecznego Marcela Peresa (Ensemble Organum - Francja), wybitnego praktyka chorału gregoriańskiego Marcina Bornusa-Szczycińskiego oraz muzykologa i badacza specjalizującego się w wykonawstwie muzyki średniowiecznej oraz tradycji ustnej Patrizii Bovi (Ensemble Micrologus - Włochy). Poznał również tajniki śpiewu amerykańskiej tradycji u Tima Eriksena. Szczególnie upodobał sobie muzykę z rodzinnego regionu. Stale współpracuje z badaczem tradycji śpiewaczej Podkarpacia Bartoszem Gałązką. Uczył się pieśni haczowskich od mistrza sztuki lirniczej Stanisława Wyżykowskiego. W repertuarze posiada wiele pieśni dziadowskich i tradycyjnych. Prowadzi spotkania śpiewacze, pielęgnuje tradycje wspólnego śpiewu kolęd i pieśni pasyjnych oraz innych tradycyjnych śpiewów obrzędowych z regionu Podkarpacia. Wraz ze Zespołem Muzyki Dawnej i Tradycyjnej Vox Angeli, który założył  z żoną Barbarą w 2002 roku koncertuje w całej Polsce. Celem zespołu jest pielęgnowanie tradycji liturgicznego śpiewu chorałowego oraz propagowanie tego wspaniałego bogactwa, jakim jest muzyka dawna i tradycyjna. Ocalenie dla przyszłych pokoleń tego wspaniałego dziedzictwa.

https://www.facebook.com/maciej.bator.1

https://www.facebook.com/voxangelipl/

https://www.facebook.com/ZakreceniKorba/

https://www.facebook.com/PodkarpackieKoledowanie/



Lucjan Kościółek1

Muzyk, kompozytor oraz lutnik. Zainteresowanie muzyką towarzyszyło mu od dziecka. Naukę gry rozpoczął od gitary klasycznej, sięgając po coraz to nowe instrumenty, z którymi spotykał się, najpierw przypadkowo by następnie uczynić je świadomym wyborem. Zaliczają się do nich m.in. skrzypce, gitara klasyczna, fortepian, lira korbowa. Mieszka i tworzy w Krasnem koło Rzeszowa.
Pierwsze tajniki budowy instrumentów zgłębiał on w warsztacie Mistrza Stanisława Wyżykowskiego gdzie zapoznał się z technologią drewna, jego wykorzystaniem oraz obróbką w celu zapewnienia możliwie najlepszego brzmienia budowanego instrumentu. Poznał rodzaje drewna, ich właściwości oraz niezmienność sprawdzonych reguł w zakresie sztuki lutniczej. Kontynuacją nauki u Mistrza Wyżykowskiego jest samodoskonalenie nabytych umiejętności w zakresie budowy instrumentów, rozwiązywanie napotkanych problemów technicznych, kreatywność zarówno przy wykonywaniu poszczególnych elementów jak również samych instrumentów. Doskonałym przykładem owej kreatywności są wykonane przez niego liry korbowe, odznaczające się niebanalnym, harmonijnym kształtem, płynną linią, piękną kolorystyką oraz brzmieniem. Cały proces jest od początku do końca jego dziełem; od pomysłu poprzez projekt do wykonania. Do instrumentów wykonywanych przez Lucjana Kościółka zaliczają się: skrzypce, fiddle klawiszowe, lira korbowa, viola da gamba, rebec, surdynka.
Zajmuje się on również naprawą i renowacją instrumentów, które uległy częściowemu zniszczeniu wskutek działania czasu, czynników atmosferycznych lub niewłaściwego użytkowania, przechowywania. Wynika to z wszechstronnej wiedzy w zakresie budowy i działania różnych instrumentów. Do takich, którym dał "drugie życie" należą: kontrabasy, wiolonczele, skrzypce, altówki, harfy, gitary.
Lucjan Kościółek jest jednym z niewielu kontynuatorów sztuki lutniczej na Podkarpaciu. Z tego tytułu brał udział w wielu produkcjach dotyczących budowy instrumentów ludowych jako ważnego elementu tożsamości kulturowej i narodowej. Zaliczają się do nich m.in. "Dzika Muzyka"; program realizowany przez TVP czy "Zapisane w terenie..." część projektu "Międzypokoleniowa Sztafeta Folkowa. Badania Terenowe" realizowanego przez Muzeum Etnograficzne im. F. Kotuli w Rzeszowie. Jako budowniczy zgłasza swoje instrumenty do udziału w różnych konkursach, m.in. w ogólnopolskim konkursie na budowę instrumentów organizowanym przez Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu.
W 2017 roku, jako mistrz, uczestniczył w programie "Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W ramach tego projektu powstała lira korbowa "Wiosna", inspirowana obrazem "Wiosna na tarasie" pędzla Jeana Charlesa Meissonier. W twórczości lutniczej Lucjana często możemy znaleźć odniesienia do malarstwa różnych epok. Wykonał również fiddle klawiszowe z fresku ze Sieny autorstwa Taddeo di Bartolo. Do roku 2018 jest on prawdopodobnie jedynym współczesnym twórcą tego instrumentu na świecie.

Jako twórca instrumentów angażuje się w różne działania edukacyjne i promujące ten unikatowy zawód. Należą do nich m.in. wizyty w szkołach czy uczestnictwo w warsztatach. Jego pracownia jest otwarta dla każdego, kto jest zainteresowany sztuka lutniczą. Lucjan Kościółek corocznie bierze udział w ogolnopolskich targach instrumentów, m.in. w Targowisku Instrumentów w ramach festiwalu "Wszystkie Mazurki Świata" w Warszawie.

https://www.facebook.com/lucjankosciolek

http://www.targowiskoinstrumentow.pl/lucjan-kosciolek/


  Barbara Bator1

Muzyk, wokalista, śpiewak tradycyjny, animator kultury tradycyjnej, współzałożyciel Zespołu Muzyki Dawnej i Tradycyjnej Vox Angeli, organizator Podkarpackich Spotkań Lirników. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki europejskiego średniowiecza i renesansu oraz pieśni tradycyjnych w formach niestylizowanych. Szczególne miejsce w repertuarze zajmują pieśni tradycyjne z Podkarpacia. Klasycznej sztuki wokalnej uczyła się w klasie mgr Anny Budzińskiej w Rzeszowie. Pobierała również nauki u śpiewaków operowych takich jak Elżbieta Mach i Bartosz Bukowski (Theater Magdeburg).
Fascynacja archaiczną formą śpiewu dojrzewała od najmłodszych lat. Tajniki śpiewu chorałowego zgłębiała na warsztatach u Marcina Bornusa Szczycińskiego. Brała udział w przygotowaniach do wystawienia średniowiecznego dramatu liturgicznego „Ordo Virt utum” Hildegardy z Bingen pod okiem Roberta Pożarskiego. Uczestniczyła również w warsztatach prowadzonych przez Patryzię Bovi (Ensemble Micrologus) oraz Pawła Iwaszkiewicza, których tematem był średniowieczny, starowłoski zbiór „Laudario di Cortona”. Zamiłowanie do tradycyjnych pieśni i obrzędów wyniosła z dzieciństwa spędzonego na wsi. Swoje umiejętności wokalne na niwie białego śpiewu doskonaliła m.in. na kursach i warsztatach u Ewy Grochowskiej i Adama Struga. Współpracuje z badaczem podkarpackich pieśni tradycyjnych dr Bartoszem Gałązką. Organizuje cykle wydarzeń związane z obrzędowością i kulturą tradycyjną regionu z którego pochodzi. Zainicjowała i organizuje Podkarpackie Spotkania Lirników. Śpiewa w różnych stylistykach wokalnych.
Prowadzi Warsztat Wokalny „Angel's Voice” oparty na autorskim programie kształcenia głosu. Wraz ze Zespołem Muzyki Dawnej i Tradycyjnej Vox Angeli, który założyła z mężem Maciejem w 2002 roku koncertuje w całej Polsce. Celem zespołu jest pielęgnowanie tradycji liturgicznego śpiewu chorałowego oraz propagowanie tego wspaniałego bogactwa, jakim jest muzyka dawna i tradycyjna. Ocalenie dla przyszłych pokoleń tego wspaniałego dziedzictwa.

https://www.facebook.com/barbara.bator.50

https://www.facebook.com/warsztatwokaln/

https://www.facebook.com/voxangelipl/

https://www.facebook.com/ZakreceniKorba/

https://www.facebook.com/PodkarpackieKoledowanie/

plcsenfrdehuitptroruskessvuk